L’Eduard
fa poca estona s’ha dutxat i encara el blanquinós baf omple el bany. Despullat
davant el mirall intenta esbrinar, entremig del vapor enganxat al vidre, la
seva figura. Finalment, un xic frissós al veure la tardança en quedar net agafa
una tovallola i la passa repetidament per sobre la superfície. Poc després la
claror del dia entra gràcies a la finestra i es reflecteix en el cristall.
Observa
la seva figura, sense cap falòrnia per amagar els defectes que tot cos humà té.
Tampoc llueix cap adorn que embelleixi les seves tares corporals. Més el seu
cos, és com molts cossos d’home. Més o menys peluts, més o menys fibrosos, tret
d’un petit sacsó que li envolta la cintura.
Sabia
molt bé, que a la seva cinquantena, la perfecció dels anys joves havia
desaparegut de la seva persona. Un estomac, lleugerament prominent, mostra la
seva gormanderia. Cert aspecte flàccid de les carns indica sense enganyar la
seva edat.
Però
mirant-se el pit, veu el tatuatge, com una senyal que li porta molts records.
Aleshores, alça la cara vers el mirall.
Sí,
allà on es reflexa la marca del cos, existeix una altra senyal en el vidre. Més
aviat una petita esquerda de la superfície vítria.
Curiosament
s’acosta mirant repetidament la marca del seu cos i alçant la cara al punt
gravat del vidre.
Poc
a poc l’esquerda s’obre mostrant un negre camí que s’aprofundeix en un nou
espai. Sense adonar-se camina pel viarany com fugint de la vida diària. La noia
i el noi morts, queden enrere en la seva memòria, jeuen entre els llençols
tacats per l’abundant i vermella sang que ha fet vessar dels seus cossos joves,
ara inanimats. L’arma, un gros ganivet, reposa damunt el tocador com esperant
una nova víctima.
El
seu cos, ara rentat, ha oblidat la sang que l’embrutava. Ara és net com un
infant innocent que corre rere una joguina. Camina amb presa com si al final
del camí hagués una nova vida, una nova gent i noves passions.
Ha
oblidat el passat fins i tot el més recent, avança pel camí deixant enrere la
seva existència. Cap remordiment per la nena petita, quan ell era encara un
infantó. Amb una lleugera empenta des de dalt del penya-segat va ajudar-la a
capbussar-se en el mar, per sempre. Ja de més gran, la mare i el pare, que
volien ordenar la seva vida, els va assassinar amb gas a la habitació. Un
suïcidi va dir la policia i així va sortir en els mitjans de comunicació.
Ell,
un pobre i indefens adolescent sense pares, va recórrer varies cases
d’acollida. Fins anar a fer companyia a la velleta amable que, desgraciadament,
va sofrir un accident de transit. Ningú va veure qui conduïa el cotxe sobre el
que pesava una denuncia per robatori.
Corre,
corre pel senderó, fugint de la seva imaginació que li porta a la memòria
altres fets comesos. De tant en tant troba osques en el camí que com les
marques en una arma li mostren, una a una, les moltes malifetes del transcurs
de la seva vida.
La
seva cara bondadosa, ingènua, el seu somriure captivador, la seva bona planta l’han
protegit de qualsevol problema.
Finalment
s’adona que malgrat el seu esforç per allunyar-se torna a reviure els actes
criminals malgrat els records satisfan la seva ment. Aquesta, no li retreu cap
dels assassinats, com si fossin uns elements naturals en la seva vida.
Ja
cansat de córrer veu que sempre torna al punt d’inici, davant el mirall amb una
petita esquerda, quasi només un punt en la límpida superfície. Crida, amb tota
la desesperació d’un home atrapat davant el cristall, meitat fiscal del pas
dels anys, meitat rellotge del temps.
AH,
AH, AH, AH,.... udola estentòriament l’Eduard
i l’habitacle continua fosc. Fins que darrere l’últim crit, s’encén una
llum blanca que il·lumina el petit espai.
Les
mans agafades i lligades rere el cos. Els peus anellats per impedir-li fugir. Un
home de blanc entra i el mira, seguidament, li posa un casc blanc per evitar es
doni cops amb les parets. Per acabar un tros de goma, com una pilota, que li
posa amb molta precaució, a la boca, per eliminar la possibilitat de
mossegar-se i de cridar.
En
marxar, el visitant tanca la porta amb un soroll sec dels pestells que
s’aferren al marc de la porta per fer-la infranquejable i la llum s’apaga
bruscament.
A
les fosques l’Eduard observa com el mirall se li apropa novament i veu la
senyal, com una esquerda que s’obre. Com s’obre la senyal del seu pit. El seu
cor martelleja per uns moments amb molta força. La taca del pit s’obra del tot
i el cor es detura sobtadament.
Aleshores
lliure del cos l’anima fuig per la esquerda del vidre i marxa camí enllà en
recerca de la pau o el càstig.
Dins
l’oceà de l’energia que segons els filòsofs antics és on neix l’esperit, van a
parar totes les animes, bones i dolentes. També la de l’Eduard hi corre a
integrar-se.
Miquel
Pujol Mur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada