¾
El piano no sona,
l’ha remenat algú mentre estàvem dinant?
¾
No ha entrat
ningú, les claus sempre les han tingut vostès i no n’hi ha cap més joc. Les
butaques ja eren muntades, i per tant, no havia de fer-se res més.– Contesta el
senyor Fabrizio, encarregat del concert, i que a més és el director de les
importants bodegues del vi de la regió, el Chianti, un dels vins italians més
anomenats internacionalment.
¾
Com ho farem,
s’haurà d’anul·lar el concert.- diu l’Andreï.
¾
Oh, no, si estan
repartides les invitacions! – exclamà horroritzat el responsable- Mirin, crec
recordar que hi ha un piano que fa molts anys que no el toca ningú, si volen
podem buscar-lo a la sagristia on el van guardar. Si no falla la meva memòria,
algú em va dir que el van portar per a un concert que va donar el gran
compositor Beethoven, però després ningú l’ha tornat a tocar, és un Broadwood,
més ja els he dit que ha estat molts anys abandonat- insinua el senyor
Fabrizio- El volen provar? I si per casualitat anés bé?
Tots
van a buscar el piano, que està a la sagristia tapat amb diferents lones i mantes.
Treuen les proteccions i el traslladen, vigilant que no rebi cap cop a
l’escenari. Una vegada a dalt, aixequen la tapa i en Joan comença a tocar les
diferents escales musicals, tots queden embadalits, ja que el piano respon amb
una sonoritat exemplar a cada una de les notes que se li demana. Ningú diria
que ha estat abandonat en un traster durant quasi dos cents cinquanta anys,
qualsevol pensaria que l’havien afinat el dia anterior. En Joan es meravella de
la suavitat de les tecles, que sense fer pressió, només amb la intenció sonen i
donen l’harmonia desitjada. Els músics han quedat encantats i, a més el
problema més important, resolt, i ara a acabar de preparar-se i vestir-se per a
l’audició. Un grup de treballadors arraconen el piano espatllat.
El concert transcorre amb normalitat, l’orquestra segueix correctament les partitures seguint la batuta del director l’Andreï. En Joan fa les entrades en els diferents moviments en els moments oportuns i el piano continua sorprenent-lo, mai ha viscut una sensació tant plena de comunió amb un instrument musical. Toquen el concert per a piano número cinc, L’Emperador de Beethoven, i han començat a tocar la part final: il Rondo Allegro. Els assistents estan gaudint de la música, asseguts, absorts i envoltats per una melodia que els fa vibrar.
De
cop, en Joan s’aixeca de la banqueta i dret continua tocant les tecles com
transfigurat, els seus dits les acaricien com si fos la pell de la dona
estimada, i aquestes li responen amanyagant-lo amb la mateixa intensitat. En
Joan se sent portat per la melodia i per un no sé què que emana del piano com
si una correspondència amorosa els posés en comunicació. Està blanc de cara i
l’únic moviment que se li veu és el dels dits de les seves mans acaronant
febrilment el teclat.
El
públic està enfonsat dins els seus seients, amb els ulls mig tancats, la boca
entreoberta, amb el cor pres per la música i pel mateix sentit sensual en què
veuen moure’s en Joan. Estan tots callats, inclòs l’orquestra ha parat de
tocar, només el piano amoixat per en Joan deixa sentir la seva música. La
melodia, en moments suau, en altres instants intensa, va apoderant-se de la
sala, fins i tot les respiracions minven fent-se inoïbles, la tensió és
extrema.
En Joan, dret i tens, sense respirar, fa l’últim moviment de dits amanyagant la darrera tecla i aleshores com en el paroxisme del darrer moment el seu cos es desploma fins a tocar amb la seva galta el piano, com si l’abraces i li donés un petó.
En Joan, dret i tens, sense respirar, fa l’últim moviment de dits amanyagant la darrera tecla i aleshores com en el paroxisme del darrer moment el seu cos es desploma fins a tocar amb la seva galta el piano, com si l’abraces i li donés un petó.
El
públic s’ha aixecat com si d’un sol cos es tractés i les seves veus diuen un
amén respectuós, abans que l’antiga capella s’enfonsi completament, sense que
ningú faci cap intenció de sortir-ne.
Han
passat mesos i la capella continua ensorrada, només es veuen els rastres del
moviment de les pedres per part dels serveis de socors per treure els cossos
inerts i sense vida. Passen dues persones i una li comenta a l’altra.
¾
Aquestes runes
quan les retiren? No és una zona residencial?
¾
Aquestes no les
tocaran mai, perquè no hi ha ningú que sigui prou atrevit per comprar una casa
en aquest terreny. No saps que un cop a la setmana encara es sent la música
d’un piano.
Miquel
Pujol Mur.
Berga,16/03/2007.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada