L’Ego Sum Pauper, Egus pels
amics, avui ha hagut d’anar al metge, una petita molèstia sense importància, ha
trencat la seva rutina i ha arribat al bar més tard de l’hora de sempre.
A l’obrir la porta ja ha
intuït la seva presencia, des de fa uns dies, la dona és sempre assentada a la
mateixa tauleta, dins de la mitja penombra i veient de front la porta i el
finestral.
Mai diu cap paraula de més,
sense ser descortès, saluda i demana un cafè que generalment no consumeix i al
cap d’un parell d’hores s’alça, pren la roba que dugui, sigui una jaqueta o un
suèter i marxa després de pagar religiosament la consumició.
L’Egus, des del seu particular
racó, l’ha observat detingudament sense caure tampoc en la grosseria d’una
mirada fixa. Una dona d’uns quaranta anys ben vestida i arreglada, que si no
fos per un lleuger rictus amarg dels seus llavis seria força simpàtica, i fins
i tot, podria ser riallera.
Ahir ja encuriosit va demanar
informació al Marcel, però aquest no va saber explicar-li res de nou, que no
s’hagués adonat. Però va dir-li que ho preguntaria al Salvador, l’amo, qui si
semblava la coneixia.
Avui com els altres dies, ella
ja era assentada i quieta com una esfinx, els seus clars ulls miraven, ara al
finestral, ara a la porta d’entrada, com qui espera una presència desitjada i
al mateix temps temuda.
Els ulls eren inexpressius,
cecs a les variacions de la llum. Vius només en la memòria del passat. Només la
seva mirada és movia en la hieràtica cara. El seu cos assentat amb les mans
damunt la falda, les cames mig plegades sota la cadira amb els peus creuats era
ert i rígid, però el moviment dels ulls i un cert aleteig de les aletes nasals
demostraven que com el lleopard o un altre felí, ella esperava atenta i
preparada per un salt de joia o desencant.
Davant seu en la tauleta un
cafè, ja fred, justifica l’ocupació de la taula només l’ha aproximat als seus
llavis sense beure’n una gota.
El Marcel sempre vigilant ha
temut que no fos prou bo i s’ha acostat a la dona per demanar-li si no era del
seu gust i li servia un altre. Només un moviment de la mà i unes paraules dites
en veu baixa:
¾
Està bé, no vull cap més,- i un – gràcies-
agraït ha estat el final de la frase.
Un home obra la porta del
carrer i se’l mira de dalt a baix, nota els seus cabells cendrosos, les
arrugues del front i certs moviments inquiets de les mans. També aquella mirada
de qui pensa en els errors comesos i el dubte, mentre busca la forma de fer
oblidar, dels records dolents.
La vida, els ha marcat a tots
dos, però mentre ell la veu com era, amb els ulls de la il·lusió, potser com a
taula de salvació de la solitud. Ella se’l mira i no dubte gens. Agafa l’abric,
se’l posa al braç, el mira i només unes paraules breus de renúncia surten dels
seus llavis.
¾
Perdoni m’he equivocat, vostè no és aquell home.
Tot ha canviat i nosaltres també.
Dreta, tesa, sense ni girar-se
surt per la porta i creua el carrer fins a la boca del metro, on es submergeix.
L’home s’asseu en el racó més
amagat de l’establiment, demana una beguda i els seu semblant canvia.
El Marcel aprofita quan l’home
marxa per fer una confidència a l’Egus:
¾
Eren una parella que acostumaven a trobar-se i
passar les tardes xerrant alegrement, segons el Salvador semblaven promesos, però
de cop ell no va vindré més. Ella, el va espera dia rere dia fins que un dia va
desaparèixer també, fins ara.
Els anys i la vida marca a
tots el humans per bo i per dolent. Retornar al passat és molt difícil si no
s’accepten els canvis.
Miquel Pujol Mur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada