EL
TREN GROC
Aproximadament 400.000 viatgers, l’agafen cada any, tant turistes com els habitants de la zona, ja que connecta zones d’alta muntanya de difícil accés.
El recorregut, de més de 60 quilòmetres, transcorre entre altes muntanyes i profundes valls i uneix petits poblets de l’alta Cerdanya i el Conflent, en mig paratges d’una gran bellesa, està puntejat per 650 obres arquitectòniques, verdaderes obres d’art, entre les quals hi trobem 19 túnels, 15 ponts i 14 viaductes. Dos d’aquests ponts travessen la vall del riu Tet. El pont Séjourné travessa el riu a una alçada de 65 metres, per altra banda el forjat del pont Gisclard es troba a 80 metres sobre el fons de vall.
A part d’aquestes proeses, el que fa
que els Catalans se sentin lligats al Tren Groc, ja que ha tingut un important
paper en el desenvolupament de l’alta Cerdanya , i la seva connexió amb el
Conflent, i també pel paper que aquest
ha jugat en el desenvolupament del turisme.
El Tren Groc o Le Train Jaune, en francès, també conegut com la Línia de Cerdanya
o més popularment com el canari
de muntanya, és una línia de ferrocarril de via
estreta, d'un metre d'ample, gestionat per la SNCF, a través de la marca
regional TER Llenguadoc - Rosselló. A més de connectar les dues
comarques veïnes des de Vilafranca de Conflent fins
l'estació de la Tor de Querol via Font-romeu, resseguint el curs del riu Tet i, al
vessant cerdà, evitant curosament l'enclavament de Llívia. A Vilafranca de Conflent connecta amb el tren
d'ample internacional procedent de Perpinyà i a la Tor de Querol amb el
procedent de Toulouse via Paris.Els trens són elèctrics, alimentats per un corrent continu de 850 volts a través d'un tercer rail lateral. L'electricitat prové de generadors hidroelèctrics al riu Tet; en concret la presa de la Bullosa va ser construïda amb aquesta finalitat.
Els antics
trens que van inaugurar la ruta encara fan el trajecte coexistint amb els
moderns, també pintats amb els colors
groc i vermell de la bandera catalana que han donat
el nom a la línia. La majoria d'aquests trens disposen de vagons coberts i de
vagons descoberts, ja que avui dia gran part del seu ús és purament turístic.
L'accidentat terreny de la línia fa que la velocitat màxima dels trens sigui de
55 quilòmetres per hora. Disposen també de guies auditives, en francès, català
i anglès, que en apropen al territori a les seves gent i al seu paisatge.
Recordo amb nostàlgia les dues
vegades que hem pujat a aquest trenet, i he gaudit de les vistes i de les
contrades pirinenques. És una llàstima que es perdi aquesta joia de tren , que a mes de
fer gaudir als turistes, és de gran
utilitat pels habitants d’aquestes zones,
ja que serveix per connectar amb les principals vies del sud de França.
-11-06-2013-
Seria una llàstima que aquest tren desaparegués, jo no hi he pujat mai i sempre he dit que m'agradaria, potser caldrà decidir-se, per si de cas...
ResponEliminaBona nit Anna.
Val la pena fer-hi una escapadeta M. Roser. No és massa lluny i el paisatge és fabulós, i el tren sembla de conte. Esperem que això del tancament només siguin rumors i puguem continuar gaudint-lo per molts anys.
EliminaUna abraçada