El Vicenç és
assegut en una butaca a la sala de la residència del poble. Una sala gran, amb
vistes a un jardí, que l’envolta per tres dels quatre costats.
La primavera, encara
primerenca, fa resplendir les poncelles que comencen a obrir-se com a promesa
de formoses flors. Una televisor situat en un racó vol cridar l’atenció dels
residents. Uns dormen, altres són perduts en els seus pensaments i la majoria
s’avorreixen. Quin valor té el que succeeixi en aquest món, quan la vida ha
deixat aparcades a les persones. A més, la majoria estan condemnats a viure en
un lloc que no els agrada gens. Els ha estat imposat per les circumstàncies o
els familiars. Un lloc, un espai, que per
desgracia només té una sortida.
El Vicenç capcot
escolta una música que ve de la cuina. La recorda dels vells temps. El mateix
en el pensament rectifica l’adjectiu. No vells d’anys, sinó bells de bellesa.
“Quince años
tiene mi amor”. Sí, la Helena tenia quinze anys quan al ball dansaven alegres
sense pensar en el demà. “Si jo tuviera una escoba”. Això més tard, la Marta,
també una joveneta, que es bellugava bojament. Quantes melodies, quanta música,
quantes orquestres, en el pensament del Vicenç. Un home ja gran.
Els records
l’omplien més que tot l’entorn, ni el joiós jardí crida la seva atenció. Sense
voler taral·lareja la música del twist, del rock, dels valsos, dels lents, de la
lambada que li venen al pensament. L’un rere l’altre ressonen a les seves oïdes
al mateix temps. Un sense número de noms femenins acompanyen cadascuna de les
músiques. l’Helena, la Marta, la Laura, la Belen, la Laia, la Maria i finalment
la Lluïsa. Eren tot un seguit de cares, alegres i boniques, que reien i amb qui
havia ballat sovint. Ell, aleshores, un jove agradable en la flor de la vida.
Finalment la
Carme, la companya, amb qui va dansar durant molts anys. Totes les danses, tota
la música, li omplen el cap. com si estigués en un envelat amb bona companyia.
Polques, tangos, pasdoble, corridos
mexicans, bossa nova, etc. Quant balls i quanta música. Que hauria fet la vida
de les formoses joves amb qui va ballar. Serien, com ell, desferres humanes
assegudes en una butaca d’una residència? Caram! I la Carme on és? La Carme és,
era, la seva dona! No està a la sala. Havien vingut junts a la residència? Els
records més recents eren envoltats per una boirina en la seva memòria.
Aparta
bruscament la maliciosa i desafortunada idea. De sobte el cervell retorna a
omplir-se de música, d’antics balls gaudits, de rostres joves i cossos ardents
i excitats. La seva cara per una moment torna a resplendir. Els seus ulls
s’obren amb la joia de la joventut. La llum primaveral il·lumina per una
instant la seva fisonomia. El seu rostre es rejoveneix i les seves mans és
mouen seguin el ritme d’una melodia que només sona a les seves orelles.
Amb un gest
adolorit es porta la mà al pit. Només un breu espasme. El seu cor que tant ha
viscut, que ha gaudit molt, està força cansat. Acluca els ulls suaument i acota
més el cap. Mentre un lleu filet de saliva davalla de la comissura dels seus
llavis.
Tothom corre en
la residència, tots volem ajudar. Més tots, arriben massa tard. El vell Vicenç,
ja no hi és, s’ha marxat. Ara és un jove ardit que dansa vers la llum voltat de
música i de cares joves.
Miquel Pujol
Mur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada