Els
ulls més dolços
no són, per descomptat, els que ara ens miren.
Dolços són aquells ulls que ahir ens miraven.
no són, per descomptat, els que ara ens miren.
Dolços són aquells ulls que ahir ens miraven.
Gerard Vergés (Tortosa 1931-2014)
Quan la Maria va
sortir, el senyor Joan va aixecar-se, agafà el quadre en una revolada i el
llençà a la llar de foc. L’anell també va reunir-se-li en les enceses brases.
La pintura va crepitar per l’acció del foc. Primer unes llengües vermelles van
llepar el quadre lentament, després les flames van devorar ràpidament la tela i
el marc. El darrer tros visible de la tela mentre es retorçava i flamejava eren
els bells ulls, però ara ja sense cap expressió.
El senyor Joan
mira les cendres i veu escampades boletes d’or. El pensament li vola, aferma
els llavis i un sanglot li escapa del seu interior. Mira les boletes, restes
perdudes de l’anell, i pensa:
¾
Ni siquiera els sentiments
perduren més que l’or.
Surt de
l’habitació, demana el cotxe i marxa a fer quilometres i airejar les idees.
Abans de marxar dóna ordres que netegin la llar de foc i cerquin un quadre de
la seva mare per suplir el cremat.
Ha passat un
any. La vida continua igual sense cap pena
ni gloria. La casa funciona com sempre, potser millor que mai. La Maria, ara
sense senyora que doni ordres, (la Raquel, els darrers temps tampoc hi tenia
cura) es cuida de tot.
La Maria havia
vingut de donzella, quan era una noia jove, de la Isabel. Era filla de la
majordoma de casa dels pares. Sempre ha estat una empleada model, tant amb la
Isabel com últimament amb la Raquel.
El senyor Joan
una vegada més ha sortit amb el cotxe. Des de la mort de la Raquel en moltes
ocasions necessita evadir-se de la casa i marxa a fer quilòmetre rere
quilòmetre. Ha parat en un racó de la carretera i observa la caiguda de la tarda. Li agrada observar el cel en
aquella hora quan el sol s’amaga entre les muntanyes i els seus reflexes donen
al paisatge una gran sensació de pau. Manté els ulls semi tancats, escolta el
silenci que poc a poc envaeix l’indret. Poc a poc torna a veure aquells ulls
que tan havia admirat.
Però la imatge
es deforma. La cara ja no és la de la Raquel, tampoc la de la Isabel. Una nova
fisonomia es comença a mostrar. Aquells ulls que tan el van embogir, que tan va
idolatrar, s’adona que pertanyen a una persona més propera.
De cop veu
aquella noia jove, que acompanyava a la Isabel. Una noia que sempre era al seu
costat, tant per servir a la senyora com per atendre al senyor. Sempre
servicial, sempre disposada i dòcil, sense reclamar mai res.
Va acompanyar a
la primera senyora fins el darrer moment sense negar-se a fer qualsevol treball
per ingrat que fos. Després de la mort de la senyora, mai el va importunar amb
la seva presència. Sempre fidel i disposada a treballar, va acceptar a la
Raquel, sense protestar per la suplantació de la Isabel.
Quan desesperat
per la traïció de la seva muller li va demanar auxili, va exposar-se per trobar
l’home per executar la venjança. Va encarregar-se de fer cuidar a la dona
tetraplègica fins que va morir. Mai va sol·licitar cap compensació pel seu
silenci. Sense protestar, sempre servicial i discreta l’atenia coneixen les
seves costums.
Aleshores el
senyor Joan va adonar-se que els ulls que tant havia admirat en la Raquel,
només eren un miratge de la mirada enamorada de la Maria. Va comprendre que
acostumat com era a la seva presència constant no havia fet cas de la persona
que sempre l’havia estimat i admirat no com a senyor sinó com a home.
Agafant el cotxe
va tornar enrere mentre el cel s’anava enfosquint. Van parlar els dos, cara a
cara i sense vergonya sense amagar-se de cap qüestió. Setmanes després marxaven
de viatge a llunyanes terres.
Va ser una volta
al món lenta, entretenint-se i parant quan els hi venia de gust. Quan van
tornar ningú va reconèixer en aquella dona de ulls resplendents, mirada segura
i que sabia manar, quan corresponia fer-ho, a l’antiga Maria.
Tothom va
acceptar-la i va felicitar al senyor Joan per la nova joia que havia trobat per
ser feliç al seu costat.
Miquel Pujol
Mur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada