dimarts, 19 de març del 2019

ANTIC TREN DEL CREMALLERA DE MONTSERRAT. MONISTROL



Segons panell explicatiu:

Construit per la Compañia de Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes, S.A. (FMGP), el primer cremallera de Montserrat va funcionar entre el 1892 i el 1957, i es fa fer molt popular. El tren exposat aquí ens permet recordar com eren les seves locomotores de vapor i els seus cotxes de fusta.

La locomotora va ser construïda per la Société Française de Construccions Mécaniques des Anciens Établissements Cail de Denain al 1982, amb el número de fàbrica 2353. A l’iniciar l’explotació, 1892, portava el número 2 i el nom Monistrol. Va ser retirada del servei el 1956, quan feia poc que se li havia posat el número 4 i el nom Víctor Balaguer.

El cotxe va ser construït el 1928 pels tallers de la firma Enrique Quintana, de Barcelona, a partir del bastidor i els rodaments aprofitats d’un cotxe mixt de primera i segona classe, construït el 1892 per Shweizerische Industrie Gesellchaft (SIG) de Neuhausen amb Rheinfall (Confederació Helvètica). Va funcionar fins el tancament de la línia el 1957.

Aquest tren va ser adquirit per Ramon Carreras i Clotet el 1973, que el va conservar a la Torre Bacus de Monistrol, finca que abans havia estat també propietat de FMGP. El 1983 el tren va ser adquirit per Ramon Font i Ginesta i Carme Besora i Soler, que el van traslladar a la seva finca privada de Balsareny.

Gràcies a les gestions de l’Associació d’Amics del Cremallera de Montserrat, el 2016 el tren va se cedit gratuïtament a FGC per les filles del matrimoni Font i Besora perquè pogués ser exposat a l’estació de Monistrol. FGC vol fer constar el seu agraïment.

Miquel Pujol Mur de la visita a Montserrat.
Fotografia: M. Rosa Planell Grau

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada