Segons panell explicatiu:
Construit per la Compañia de Ferrocarriles de Montaña a
Grandes Pendientes, S.A. (FMGP), el primer cremallera de Montserrat va
funcionar entre el 1892 i el 1957, i es fa fer molt popular. El tren exposat
aquí ens permet recordar com eren les seves locomotores de vapor i els seus
cotxes de fusta.
La locomotora va ser construïda per
la Société Française de Construccions
Mécaniques des Anciens Établissements Cail de Denain al 1982, amb el número
de fàbrica 2353. A l’iniciar l’explotació, 1892, portava el número 2 i el nom
Monistrol. Va ser retirada del servei el 1956, quan feia poc que se li havia
posat el número 4 i el nom Víctor Balaguer.
El cotxe va ser construït el 1928
pels tallers de la firma Enrique Quintana, de Barcelona, a partir del bastidor
i els rodaments aprofitats d’un cotxe mixt de primera i segona classe,
construït el 1892 per Shweizerische
Industrie Gesellchaft (SIG) de Neuhausen amb Rheinfall (Confederació
Helvètica). Va funcionar fins el tancament de la línia el 1957.
Aquest tren va ser adquirit per
Ramon Carreras i Clotet el 1973, que el va conservar a la Torre Bacus de
Monistrol, finca que abans havia estat també propietat de FMGP. El 1983 el tren
va ser adquirit per Ramon Font i Ginesta i Carme Besora i Soler, que el van
traslladar a la seva finca privada de Balsareny.
Gràcies
a les gestions de l’Associació d’Amics del Cremallera de Montserrat, el 2016 el
tren va se cedit gratuïtament a FGC per les filles del matrimoni Font i Besora
perquè pogués ser exposat a l’estació de Monistrol. FGC vol fer constar el seu
agraïment.
Miquel
Pujol Mur de la visita a Montserrat.
Fotografia:
M. Rosa Planell Grau
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada