divendres, 27 d’octubre del 2017

RUTA VERDA DEL BERGUEDÀ

Amb el propòsit de caminar una mica en aquest dies de calor extrema vam decidir fer l’anomenada Via Verda del Berguedà. La ruta porta des del pont de Pedret fins la Colònia Rosal aproximadament entre 5’5 o 6 Km.

 
La nostra decisió va ser presa ja que el camí segueix el curs del Llobregat i sempre l’aigua que corre riu avall minora un xic la calor. També per què tota el camí és planer i majoritàriament ombrívol. 

Aparcant el nostre vehicle al pont de Pedret obviaven la carretera asfaltada que baixa des de Berga.  Aleshores només va ser qüestió de caminar per la pista que aprofita l’amplada de l’antiga via del tren. 

Un camí fàcil de poc desnivell i sense perill. A comentar, és una llàstima que les dues tanques de fusta, una a cada entrada del camí, siguin trencades. No saben si a causa d’una bretolada o a raó d’alguna necessitat urgent. 

Com aventura fàcil, el pas pels tres túnels, que crec havia escoltat eren il·luminats, però el dia de la nostra travessa les llums eren apagades. Potser un pla d’estalvi.

Les distàncies són assenyalades amb uns pals al costat del camí. Sempre és interessant saber quan tros has caminat i quan falta per recórrer. Després d’una parada a Cal Rosal, inclosa una beguda refrescant, van fer el camí a la inversa.  

Ara posarem unes dades copiades del cartell informatiu que crec que poden ser interessants de conèixer: 

El tren de Manresa a Guardiola de Berguedà va ser l’únic projecte de ferrocarril secundari fet realitat a les comarques del Bages i el Berguedà dels molts que es van redactar, dibuixar i plantejar de  mitjan segle XIX i fins a primers anys del segle XX. 

L’any 1881 es va iniciar la construcció del tren entre Manresa i Berga que , arribaria fins a l’estació d’Olvan, a cal Rosal el 1887. L’últim tram projectat des de cal Rosal fins a Berga, plantejava serioses dificultats tècniques i econòmiques i, finalment, enmig d’una gran polèmica entre polítics, industrial i l’opinió pública, el tren va quedar aturat a Cal Rosal.   

Aquesta estació va ser una de les més importants de la línia ja que durant anys va fer l’estació final, d’estació de Berga, i amb la posada en marxa del tram fins a Guardiola va passar a fer d’estació d’enllaç. 

L’avanç de la construcció del tram que havia d’arribar fins a Guardiola del Berguedà va ser complexa. Tot i que la construcció es va iniciar aproximadament el mateix any que l’altre tram, la complexitat de les obres- atesa l’orografia del terreny, ple de desnivells, la considerable quantitat de túnels i ponts que s’havien de construir- a les quals es varen sumar problemes amb diversos industrials va fer que el tren no arribés a l’estació de Guardiola fins l’any 1904.  

Un tren que va costar molt d’arribar i molt poc de marxar, ja que l’any 1972 l’ajuntament de Guardiola va rebre la notificació de supressió de la línia fèrria en el tram d’Olvan a Guardiola perquè quedava afectada per les obres de construcció de l’embassament de la Baells. 

El 2 de maig de 1972 va sortir l’últim tren de Guardiola i el tram Guardiola. Cal Rosal quedà definitivament clausurat. Un any més tard , es va clausurar la resta de la línia cap el sud, fins a Sallent.  

Mentre camines pel recorregut de l’actual Ruta Verda et donés compte dels enormes treballs de la seva construcció, sempre pensant en la maquinaria que existia abans i de l’enorme esforç dels obrers.  

Text i recull dades: Miquel Pujol Mur
Fotografia. M. Rosa Planell Grau.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada